Een andere WordPress.com site

De derde dag van onze vakantie in Italië brengen we een bezoek aan de stad Verona. Daar gaan we ook een bezoek brengen aan het balkonnetje van Romeo en Julia uit het beroemde verhaal van Shakespeare.
 
Het verhaal speelt zich af in Verona. Het dagelijkse leven in Verona wordt ernstig verstoord door de grote haat en rivaliteit die er heerst tussen twee machtige clans, nl. de Capulettis en de familie Montecchi. De stilzwijgende vrede wordt volledig vernield wanneer Romeo en Julia, ieder afkomstig uit een verschillende clan, verliefd worden op elkaar.

Romeo & Julia beschrijft bovenal het verhaal van een pure liefde. Het 500 oude verhaal blijft eigentijds, aangezien in een maatschappij met haar onverdraagzaamheid en geweld, nog steeds een oprechte, onschuldige liefde durft tegen te werken. De hartveroverende romance wordt zo een passioneel drama…

 

Samenvatting

 

Romeo and Juliët ontmoeten elkaar op een feest van de Capulets. Het is liefde op het eerste gezicht, maar dat is niet volgens de regels want de Capulets (Juliëts familie) en de Montagues (Romeo’s familie) zijn al heel lang elkaars rivalen. Dus besluiten ze hun relatie maar geheim te houden. Alleen de zuster van Juliët weet ervan. Romeo en Juliët willen ook met elkaar in het geheim trouwen. Pater Laurance stemt toe, maar vindt het toch niet zo’n goed idee.

 

Wanneer er een gevecht tussen de Capulets en de Montagues uitbreekt, overlijdt de beste vriend van Romeo (Mercutio). Romeo is zo kwaad dat hij wraak neemt door een van de Capulets te vermoorden: Juliëts neef Tybalt. De politie komt dat te weten en Romeo wordt verbannen uit de stad. Voordat de zon opkomt de volgende dag, wil Romeo Juliët nog een laatste keer zien. Hij hoopt ongezien te blijven door in het donker te komen. Als het dag wordt vlucht hij naar Mantua.

 

De ouders van Juliët willen dat zij trouwt met Paris, maar Juliët zelf wil dit niet. Pater Laurance heeft een idee om de druk van de Capulets familie te ontvluchten. Het idee is dat Juliet een soort slaapmiddel zal krijgen. Wanneer ze dit inneemt zal het lijken alsof ze dood is en als het middeltje na 48 uur uitgewerkt is zal ze weer wakker worden. Juliët is voorstander van dit plan maar pater Laurance zegt dat het heel gevaarlijk is.

 

De nacht voordat ze moet gaan trouwens slikt ze het middeltje in en de volgende ochtend denken de Capulets dat ze echt dood is. Romeo hoort ook het slechte nieuws. Hij weet alleen niet dat het maar een list is. Hij wil Juliëts graf bezoeken. Hij koopt bovendien een dodelijk gif en gaat naar de begraafplaats waar ze opgebaard ligt. Hij drinkt van het gif wanneer hij bij haar staat. Net op dat ogenblik wordt Juliët weer wakker. Ze ziet Romeo sterven en wil zelf ook niet meer leven zonder hem. Ze pakt de dolk van Romeo en steekt zich ook neer.

 

Wel erg dramatisch dit verhaal hé? Ik kende het eigenlijk helemaal niet dus heb het even opgezocht. Was toch wel erg benieuwd naar dat verhaal erachter! Er zijn meerder versies van zoals bijvoorbeeld ook deze op sprookjes.nu ook leuk om te lezen voor kinderen.

 

Hieronder volgt de echte balkonscene van Romeo en Julia…… Mag van mij wel iets minder sentimenteel maar goed het is dan ook een balkonscene………….. (ik heb geeneens een balkon).

‘Het balkon’

Julia:

Oh lieve ster, daarboven

Laat mij in hem geloven

Ik zeg je nu: ik mis hem zo

Ik hou van jou, Romeo

Oh lieve ster daarboven

Laat mij in hem geloven

Al heb dan nog zoveel pijn

Van liefde in ’t geheim

Laat ze elkaar maar haten

Ik zal hem nooit verlaten

En wat zal zijn, het weze zo

Ik hou van jou, Romeo

Romeo:

Oh lieve ster, daarboven

Laat mij in haar geloven

Ik volg mijn hart, mijn hart zegt ja

Ik hou van jou, Julia

En als het moet dan smeek ik

En als het moet dan breek ik

En ook al doet het zoveel pijn

‘k Wil met haar samen zijn

Romeo & Julia:

Er komen and’re tijden

De liefde zal ons leiden

Niets is zo broos, zo breekbaar

Niets is zo onvoorspelbaar

Julia:

Al laat het de wereld koud

Romeo:

Ik weet dat ik van haar houd

Romeo & Julia:

Oh lieve ster, daarboven

Laat ons in ons geloven

Ik volg mijn hart, mijn hart zegt ja

Want Romeo houdt van Julia

Oh lieve ster, daarboven

Laat ons nu maar geloven

Laat het zo zijn, het weze zo

Dat Julia houdt van Romeo

 

Commentaren op: "Het verhaal van Romeo en Julia stamt uit Verona" (1)

  1. leuk hoor en heel leerzaam ik gebruikte het voor mijn spreekbeurt

Plaats een reactie